آیا بازی بر کاهش استرس کودکان تاثیرگذار است؟

بازی کردن کودک روی کاهش استرس و اضطراب او تاثیر دارد؟

مزایای بازی کردن برای کودکان

استرس یکی از احساس انسانی است که در ک.دکان نیز امکان بروز ان وجود دارد و اگر به صورت صحیح میدیریت نشود، می‌تواند اثرات منفی زیادی بر رشد و توسعه کودک داشته باشد. برای مثال، عدم مدیریت صحیح استرس کودک، می‌تواند باع وسواسی شدن کودک شود. از آنجایی که بازی کردن نقش مهمی در زندگی کودکان دارد، به دلیل تاثیری که بر کاهش استرس و ارتقای هوش هیجانی کودکان دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با چگونگی تاثیر بازی کردن بر کاهش استرس کودکان، آشنا شوید. در ادامه برخی از مزایای بازی کردن برای کودکان را بازگو می‌کنیم؛

 

تقویت روحیه کودک

بازی کردن برای کودکان فضایی را فراهم می‌کند که در آن بدون هیچگونه فشاری، آزادانه احساسات و تخیلات خود را بروز دهند. بازی کردن برای کودک، باعث رشد خلاقیت و استعداد او شده و به کودک این امکان را می‌دهد که بدون ترس خودش را بروز دهد. در واقع احساس امنیت و آرامش در کنار آزادی باعث رشد و تقویت روحیه کودک به هنگام بازی کردن می‌شود. به همین ترتیب، استرس های ذهنی و روحی کودک کاهش پیدا کرده و به طبع، احساس رضایت و شادی به هنگام بازی کردن بر کودک چیره می‌شوند. به همین دلیل است که بازی کردن برای کودکان، به صورت مستقیم بر کاهش میزان استرس آنها نقش دارد. 

 

تمرکز

هنگامی که کودکان مشغول بازی کردن هستند، به این دلیل که به یک فعالیت خاص توجه می‌کنند، تمرکز کردن را یاد گرفته و از آن لذت می‌برند. این تمرکز کودک بر بازی کردن، باعث می‌شود تا او به چیز دیگری فکر نکند و تماما مشغول بازی کردن و لذت بردن از آن شود. به همین جهت بازی کردن با پرت کردن حواس کودک از مسئله استرس آور و ناراحت کننده، او را آرام کرده و میزان بروز استرس را در او کاهش می‎‌‌دهد. هنگامی که کودک به فعالیتی از جمله بازی کردن مشغول است، احساس کنترل بیشتری بر زندگی خود دارد که همین مسئله باعث تقویت احساس قدرت و اعتماد به نفس در او می‌شود.

 

یادگیری مهارت های مقابله

بازی کردن برای کودکان، فرصتی را ایجاد می‌کند تا کودک از طریق آن، مهارت های اجتماعی خود را تقویت کرده و احساسات و خلاقیت خود را محیطی کاملا امن ابراز کنند. این مسئله به تقویت روحیه کودکان کمک شایانی کرده و به آنها کمک می‌کند تا راحتی و شادی بیشتری احساس کنند. از آنجایی که کودکان به هنگام بازی کردن به مشکلات و نگرانی های خود فکر نمی‌کنند، میزان استرس آنها کاهش پیدا کرده و کودک بیشتر از زندگی خود لذت می‌برد.

 

به منظور کاهش استرس کودکان، استفاده از کدام اسباب بازی ها مناسب است؟

پیشنهاد ما به شما این است که به کودک خود اجازه دهید تا خودش اسباب بازی مورد علاقه اش را انتخاب کند. برای مثال اگر کودک شما به توپ و توپ بازی علاقه زیادی دارد، می‌توانید با تهیه یک توپ کوچک برای او، به او در کاهش و دور کردن استرس از خود کمک کنید. در ادامه برخی از بازی هایی که در کاهش استرس کودکان نقش دارند را بیان می‌کنیم، تا در صورت لزوم بازی با کودکتان، ایده و خلاقیت بیشتری داشته باشید:

 

بازی های آرام بخش: بازی های موزیکال، بازی های دیدنی و حتی بازی های معنوی، به آرامش کودک و کاهش میزان استرس در او کمک می‌کند.

 

بازی های ساختنی و نیازمند خلاقیت: اسباب بازی هایی که به کودکان اجازه خلاقیت و بروز آن را با ساختن اشیاء جدید می‌دهند، تاثیر زیادی در کاهش میزان استرس کودکان دارند. 

 

بازی های حرکتی و ورزشی: فعالیت های فیزیکی و تحرک بدنی، مثل پریدن، دویدن، بازی های گروهی و ... به دلیل این که کودک را فعالیت فیزیکی وادار می‌کنند، به او اجازه فکر کردن به مشکلات و مسائل استرس زا را نمی‌دهند و به این صورت انرژی منفی را از کودک دور کرده و میزان استرس آنها را کاهش می‌دهند. 

 

بازی های فکری و پازل ها: کودکان با فکر کردن برای این سبک بازی ها، فرصت مشغله ذهنی و فکر کردن به مشکلات را پیدا نکرده و میزان استرس آنها کاهش پیدا می‌کند.

 

سخن پایانی

با توجه به این مسئله که بازی کردن نقش پررنگی در زندگی کودکان دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که این فعالیت علاوه بر داشتن جنبه سرگرمی و تفریح برای کودک، به آنها در کنترل استرس و ارتقای مهارت های اجتماعی و روانی کمک بسیار ارزشمندی می‌کند. بنابراین والدین برای کمک به کودک خود در مدیریت استرس و کاهش آن، می‌توانند فضایی برای بازی کودک خود مهیا کنند و بازی های متنوعی نیز در اختیار او قرار دهند تا به او در این امر کمک کنند. 

 

مطلب های تصادفی